DUDI_2019_8

Un dia que dura tot l'any

Un any més ens trobem a 20 de novembre, celebrant el Dia Universal dels Drets dels Infants. Aquest any, però, és un any especial: commemorem el 30è aniversari de la Convenció dels Drets de la Infància com a instrument internacional.

A la Fundació cada any tenim marcada aquesta data per celebrar-la d'una manera diferent. Enguany, per exemple, els nens i nenes d'ApreniJoc han creat obres de teatre participatiu per proposar solucions en situacions quotidianes de vulneració de drets. Per altra banda, des del Centre Obert s'han sumat a les activitats proposades per l'Ajuntament de Badalona en la I Setmana dels Drets de la Infància. Per últim, els adolescents d'A100 estan treballant alguns dels drets més propers als inicis de cada tarda d'aquesta setmana, a través de dinàmiques i reflexions.

No obstant això, l'equip educatiu de la Fundació tenim clar que el Dia Universal dels Drets dels Infants no és només una data, sinó que cal treballar-ho dia a dia. És per això que intentem que tota la nostra intervenció estigui preparada i realitzada tenint present la perspectiva dels drets dels infants i drets humans universals.

Ho posem en pràctica garantint el dret a tenir un espai de tranquil·litat on seguir aprenent després de les hores lectives a l'escola; garantint el dret al joc i a tenir un estiu amb activitats de lleure que ens permetin créixer com a persones; promovent espais dignes i protectors al barri; donant veu als infants perquè puguin expressar-se i participar de la societat; treballant amb les famílies per incentivar el vincle afectiu i emocional...

Però bé, cal remarcar que la societat no ens ho posa gens fàcil! Com explicar que tot infant té dret a un habitatge quan l'Administració ha permès que infants del projecte hagin estat durant quasi mig any dormint al carrer? O com defensem el dret a la igualtat, quan diàriament tenim joves que se senten tractats diferents a la resta per l'origen de les seves famílies? I en drets relacionats amb temes d'alimentació, higiene, salut... Com treballar-los si no tenim garantit l'accés a l'aigua o l'electricitat?

Avui és un dia per celebrar: sort del dia en què es van aprovar aquest llistat de drets i deures per als més petits. Però no oblidem que com a societat continuem tenint uns deures: treballar per garantir la possibilitat de fer-los realitat!