Més enllà del 8M

Qualsevol que sigui la llibertat per la que lluitem, ha de ser una llibertat basada en la igualtat. Judith Butler

Aquesta frase, de la filòsofa i referent feminista Judith Butler, defineix l’essència dels valors presents en l’educació que pretenem transmetre, dia a dia, als i les adolescents i participants d’A100. Intentem generar en els i les nostres joves un pensament crític vers les injustícies socials i polítiques que ens envolten i la lluita per la igualtat de gènere és una d’elles. Amb aquest objectiu hem preparat diferents activitats, sortides, tallers,... al llarg del curs que volem compartir amb vosaltres en aquest mes de març, mes de la dona.

Durant el primer trimestre, un grup de noies va participar d’un taller de fotografia organitzat per la Fundació Vicki Bernadet. Aquesta Fundació treballa específicament l’abordament i prevenció dels abusos sexuals a menors i, a través de la fotografia, pretenen apropar aquest tema als i les adolescents que participen dels seus tallers. Les nostres joves, van haver de reflectir la seva realitat a partir de l’anti-selfie, on mostraven imatges dels seus espais quotidians. Tanmateix, van aprendre tècniques de fotografia com el retrat, l’enquadrament, els primers plans, etc. També vam poder gaudir del testimoni de la Vicki Bernadet en la que ens va relatar la seva dura experiència i vam aprendre eines i estratègies de detecció i prevenció de l’abús sexual.

En el segon trimestre vam realitzar un taller de cinc sessions amb el CRAD (Centre de Recursos i Assessorament a la Dona) de l'Ajuntament de Badalona que ens va impartir l’Ana. De les cinc sessions, dues eren per noies, altres dues per nois i la darrera va ser mixta. En els tallers vam poder prendre consciència del masclisme que es desprèn en la nostra societat, de les diferències que segueixen existint entre els homes i les dones i de les desavantatges que, encara avui, patim les darreres.

D’una manera dinàmica i participativa, vam poder abordar temes com el consentiment, els estereotips de gènere, les desigualtats laborals, els missatges que rebem homes i dones per part del nostre entorn social,... Les i els joves van participar implicant-se en el què se’ls proposava, arribant a posar en dubtes creences i prejudicis que tenien establerts i sobre els que, gràcies a aquests tallers, van poder reflexionar i qüestionar-se.

No podíem acabar aquesta entrada sense fer un especial esment al Dia de la Dona, el 8 de març. Els educadors i educadores de la Fundació vam decidir sumar-nos a la Vaga General Feminista, de manera que aquell dia, no vam obrir el projecte. No obstant això, i amb l’objectiu de seguir conscienciant els i les adolescents en la igualtat de gènere, els vam proposar participar de la Manifestació organitzada pel col·lectiu feminista a Badalona. I sabeu què? Tres joves van sumar-se a la proposta i van gaudir d’una tarda reivindicativa i de caire festiu que de ben segur potenciarà el seu pensament crític respecte al tema del gènere!