L'entrevista: Clara Homs - Gasol Foundation

L'entrevista: Clara Homs

L’opció saludable sempre ha de ser en clau positiva, divertida i incloent-hi a la família. I així acabarem establint noves rutines i uns nous hàbits saludables.

CLARA HOMS BASSEDAS, 33 anys. Nascuda a Vallvidrera, té el màster de promoció de la salut i és dietista nutricionista. Actualment treballa a la Gasol Foundation.

Clara, per situar-nos, què és la Gasol Foundation?

És una Fundació que va néixer el 2013 als Estats Units de la mà d'en Pau i en Marc Gasol, que són President i Vicepresident respectivament. Com ja sabeu, són uns jugadors professionals de bàsquet, referents mundials, i ells sempre han tingut molt clar que el seu èxit professional i sobretot el personal ve molt vinculat als estils de vida, el vincle i el suport familiar que van tenir des de ben petits. Com que sempre han sentit que són uns afortunats, és per això que creien que tenien un deute amb els infants i adolescents per, justament, treballar tot allò que ells sempre han tingut.

Així que, tot i seguir col·laborant amb altres projectes socials, van iniciar aquest projecte personal adreçat a l'etapa infantil, on podien sentir com les línies d’acció o els objectius eren més definits.

Inicialment era una entitat per fomentar els hàbits saludables en general i per donar oportunitats a joves i infants i aquesta visió s’ha encaminat a la prevenció de la obesitat infantil. Tenim una visió molt privilegiada d’ells on veuen la realitat dels dos territoris a Espanya i a Estats Units i d’aquesta inquietud va ser quan es va decidir reencaminar més la concreció cap a la obesitat infantil.

I ens podries explicar quina és la teva tasca a l'entitat?

Com deia, fem projectes per la prevenció de l’obesitat infantil i jo, en concret, en sóc la Tècnica de programes. Des del meu rol coordino, dissenyo i avaluo els projectes i intervencions que duem a terme, de manera que tinc la sort de veure les diferents fases de qualsevol projecte! Em considero bastant polifacètica però, alhora, sola no faria res: sort de l’equip de professionals que tenim, som un equip multidisciplinari amb perfils molt diversos i ens complementem molt bé.

Com ens vau conèixer?

Arrel d’una línia de programes amb entitats socials, vam fer una cerca d’entitats al territori. Vam estar estudiant quina tasca fèieu i vam veure que desenvolupaveu molta feina comunitària. Llavors va ser quan ens vam posar en contacte per veure de quina manera podíem col·laborar amb vosaltres.

Coneixeu gaires entitats de la zona?

Avui en dia col·laborem amb més de 60 entitats a Barcelona i l’Àrea Metropolitana i, concretament a Badalona, col·laborem amb Isom, el Casals dels Infants, la Fundació Germina i Les Fades.

Des de la Fundació Salut Alta, concretament amb els infants i famílies del Centre Obert, participem des de fa un temps al vostre projecte FIVALIN.  Explica’ns en què consisteix.

FIVALIN (acrònim del projecte Fitness, Value and Healthy Lifestylesés) un viatge per la galàxia saludable. És una metàfora que fem servir per transmetre a les famílies que participen als nostres projectes l’enfoc pedagògic i la promoció d’hàbits saludables que utilitzem. I és que en aquesta galàxia es treballen els 4 pilars claus per contribuir al desenvolupament integral de l’infant: l'alimentació, les hores de son, l'esport i activitat física i el benestar emocional.

A través d’aquest viatge les famílies que participen fan una descoberta dels missatges claus que reforcen el seu estil de vida i fomenten un bon desenvolupament de l’infant. Com veieu, aquest viatge es fa en família, utilitzant l’activitat física com a vehicle per treballar qualsevol dels pilars i fomentant el vincle familiar.

FIVALIN és un projecte divertit i màgic ja que fomenta espais familiars únics i, alhora, permet donar rellevància dels hàbits saludables. Complementa la part educativa amb aquesta que oferim nosaltres.

Heu fet entrevistes també amb algunes de les famílies que participen al projecte. Ens podries transmetre la vostra impressió després de parlar amb elles?

Ara mateix el que estem fent és recollir les dades per l’avaluació final. Fent com una espècie de fotografia de la realitat actual i comparar-les amb les dades que teníem de quan vam començar el projecte fa uns mesos. El nostre objectiu és que en aquests mesos, després d’haver participat al projecte FIVALIN, l’estil de vida d’aquestes famílies hagi millorat o com a mínim que no hagi empitjorat. A través d’aquestes sessions tenim una oportunitat única perquè és un espai individual per a cada família on s’han fet uns qüestionaris d’estil de vida.

Aquests dies ens hem trobat la curiositat de "qui som, què és el que venim a fer..." i això ens encanta. Però també ens hem trobat en general, no només en la Fundació Salut Alta, una preocupació per part de les famílies en vers com els hàbits saludables s’han vist alterats arrel del confinament. Les famílies es troben amb moltes barreres o amb manques de recursos per fer activitats els caps de setmana i molts infants que es queden tancats a casa. A més, manifesten que els seus fills fan servir molt la tablet, detecten desordres alimentaris i de descans... Així que existeix la preocupació per part de les famílies cap als estils de vida dels infants.

I, davant d'això, quin tipus d'activitats proposeu?

Un exemple seria la planificació del "Plat saludable". Sovint pensem que menjar bé és car, però no té perquè. El que sí està clar és que menjar malament és molt econòmic i aquí és on ens equivoquem. Des del projecte treballem el coneixement i les habilitats de com hem de cuinar i què hem de menjar, planifiquem la compra, reforcem les capacitats pròpies de la família en aquest sentit i els beneficis que aporta menjar bé.

A vegades les famílies s’acaben frustrant perquè potser pensen que no poden o que no arriben i és per això que intentem treballar amb la família tenint en compte els recursos que tenen. Tota aquesta part la treballarem l’any vinent amb les vostres famílies.

Durant el confinament van participar infants i famílies de la Salut Alta a una formació vostra però de manera telemàtica. Com va ser l’experiència?

Sí va ser la “Galàxia saludable”, una experiència molt enriquidora! Ens va permetre mantenir el contacte amb les famílies durant el confinament. S’enviaven missatges per WhatsApp, oferint unes activitats que poguessin fer des de casa, a nivell familiar. Les famílies ens enviaven fotos, vídeos... de tot allò que anaven reproduint. Un feedback molt positiu ja que vam poder implementar una acció únicament des del format de missatgeria del mòbil i vam fer una avaluació al final que ens va permetre tenir molta informació i que ara s’està aplicant durant el curs.  A més, vam tenir la sort de poder comptar amb en Pau Gasol que va interactuar molt amb els seus vídeos ballant, jugant...

Som conscients que arrel del confinament de març, a les famílies els està costant molt que els seus fills tornin a agafar hàbits saludables.  Descansen poc, estan massa temps fent servir tauletes o mòbils, sopen tard, s’aixequen tard i, algun cop, alguns no van a l’escola perquè estan cansats. Ens podeu donar alguna pista sobre com podem ajudar a les famílies a tornar a agafar rutines? Per on hauríem de començar?

Totalment d’acord. Nosaltres recomanem des de l'entitat reforçar el per què d’aquests hàbits. Reforçar aquest missatge de sensibilització. Per què val la pena tenir uns bons hàbits? Què ens passa quan anem a dormir d’hora? Què ens passa si passem moltes hores davant d’una tablet? Fer veure a l’infant què és el que passa quan es fa una cosa bé. Valorar-ne els beneficis i, sobretot, treballar-ho amb les famílies per què també siguin conscients que són uns aspectes positius per a tot el nucli familiar: què passa si van a dormir de matinada? Al matí no hi ha manera de despertar-los i estan de mal humor. I com afecta al pare o mare aquella conducta?

Sempre hem de visibilitzar la part positiva. Si va d’hora a dormir, s’aixecarà de bon humor, la relació serà més positiva amb vosaltres, menjarà millor.  Un cop s’ha identificat el problema, hem de mirar com treballar-ho des de casa. S’ha d’individualitzar, adaptar-nos a la realitat de cada cas i no marcar-nos massa objectius. Primer treballar un aspecte i després un altre.

Ara que comenceu a conèixer la nostra entitat, creus que podríeu participar d’alguna altra manera amb nosaltres?

Segur que sí! Tenim la sort que amb totes les entitats socials amb les que estem treballant tenim molt bona sintonia. Per a nosaltres és una oportunitat única: ens obriu les vostres portes, ens deixeu col·laborar en el vostre dia a dia i amb les famílies que ateneu. Fer xarxa i treballar amb altres entitats és fantàstic. A més, estem treballant amb les diferents etapes infantils, ja que depenent del projecte també estem començant a treballar amb adolescents. A nosaltres ens agrada compartir, construir i crec que si les dues entitats ens sentim còmodes, continuarem avençant!

Una recomanació per a les famílies?

La millor recomanació per a les famílies és posar-ho fàcil. En el nostre dia a dia hi ha molts moments en els que podem seguir un estil de vida saludable sense haver de canviar ni la nostra planificació ni els nostres horaris. Podem anar a l’escola caminant amb els nostres fills, podem fer un àpat al vespre en família i sopar tots junts tot tenint una conversa preguntant com ha anat el dia, podem gaudir d’algun moment del cap de setmana per sortir a fer alguna activitat física a l’aire lliure, podem reforçar el moment d’anar a dormir que impliqui alguna rutina tranquil·la com apagar llums, apagar pantalles, agafar un llibre i gaudir de la lectura. Tenint en compte que en el dia a dia aquests moments ens poden ajudar a seguir un estil de vida saludable i, a més a més, gaudir-lo.

Gràcies, Clara!

Entrevista feta per Lídia Solé.