20230317 - La Badalona.jpg

La Badalona, històries en femení

Fa 3 anys vam rebre un email d'una estudiant de la Universitat de Disseny i Art Eina. Volia fer el seu Treball de Fi de Grau amb el projecte FAR i el grup de Conversa la va acollir. Així és com vam conèixer la Clara Farner i com alumnes i professora van submergir-se en el món del disseny social. Pocs mesos més tard i després d'uns matins ben entranyables, de manera conjunta, vam crear La Badalona!

"La Badalona, històries en femení" neix en el context dels barris de La Salut i voltants de Badalona. Uns barris complexos, amb manca de recursos, superpoblació, però amb molta diversitat perquè la majoria de veïns i veïns han viscut processos migratoris. És als carrers d'aquest barri on viu el col·lectiu protagonista, un col·lectiu femení. Quinze dones de diferents països: Espanya, Pakistan, Senegal, Marroc, Romania...

Tenint present aquesta realitat, vam iniciar el procés creatiu amb la Clara. Un procés pràctic i col·laboratiu en el qual el disseny s'ofereix com a eina mediadora a la recerca de canvis i reaccions. La Badalona es va convertir en espai de trobada, d'escolta, de companyia, d'ensenyar i aprendre totes de totes... I al mateix temps, un espai per aportar noves eines, perquè elles mateixes siguin capaces de detectar necessitats i encarar una possible solució mitjançant l'ús del disseny.

Al llarg de tot un seguit de dinàmiques vam estar tractant competències com la identitat, la presa de decisions, la mirada crítica... Sempre en relació amb l'entorn i defensant el dret de pertinença i de sentir-se com a casa, i és que en el context on es troben moltes expressen que és difícil arrelar-se; per les condicions del barri i perquè hi passen doblement desapercebudes al ser dones i migrades.

De tot aquest procés n'acaba resultant una proposta creativa protagonitzada per les dones de FAR i les seves històries amb el barri. Amb la Clara hem pogut fer servir el disseny com a eina de transformació social, empoderadora i alhora d'humanització del barri de La Salut. Hem comprovat que el disseny social busca una mirada més positiva, o si més no, diferent, que ens apropa a les persones i les seves històries, crea relats i referents.

Ara La Badalona s'ha materialitzat! Les seves protagonistes ja l'han pogut gaudir i ara ens agradaria compartir el projecte amb tots i totes vosaltres.

Una exposició intinerant

Volem que l'exposició sigui punt de partida per retrobar-nos amb més dones del barri i continuar creant totes juntes. És per això, que l'exposició s'ha pensat de manera que pugui ser itinerant i fàcil d'adaptar a diferents entorns de la ciutat. El projecte just acaba de sortir a la llum i el podeu anar a veure:

• Del 14 al 2 d'abril al Casal Cívic i Comunitari Badalona - Turó d'en Carig (Carrer de Solsona, 22-24).
  • Des del dia 17 i fins al 29 d'abril a la Biblioteca Llefià-Xavier Soto (Carrer del Planeta Mart, 10).
  • Del 4 al 26 de maig a la Fundació Llegat Roca i Pi.
  • Del 29 de maig al 9 de juny al Centre Cívic Dalt la Vila (Carrer Germà Bernabé, 1).
  • Del 12 al 30 de juny al Centre Cívic Can Cabanyes (Rambla de Sant Joan, 59).

La idea és moure-la per diferents punts de la ciutat i apropar La Badalona a molts col·lectius perquè totes puguem formar-ne part. Ens hi acompanyes?

Cartell exposició "La Badalona, històries en femení"

Si saps d'algun lloc que pugui acollir La Badalona, no dubtis a escriure un missatge a: far@fundaciolasalutalta.org