20220505 - Entrevista Núria

L'entrevista: Núria Pané

NÚRIA PANÉ LÓPEZ, 32 anys. Va néixer a Badalona, però des de fa relativament poc viu a la ciutat germana Santa Coloma de Gramenet. És la responsable de l’Àrea Comunitària de la Fundació i en aquests moments gaudeix de la seva baixa per maternitat.

Avui conversem amb la Núria Pané, aviat agafes la baixa i no volíem perdre l'oportunitat de saber de què estem parlant quan parlem de l'Àrea comunitària de la Fundació Salut Alta.

Explica'ns en què consisteix l'Àrea Comunitària i quan va néixer?

Hola Lidia! Quina alegria poder parlar amb tu i poder explicar allò què hem estat treballant des del curs passat. El curs 20-21 ens va arribar l’encàrrec de somiar amb l’acció comunitària que volíem com a entitat respecte al barri, més enllà dels projectes que es duen a terme des de fa anys a l’entitat. Teníem poquetes hores per dedicar-hi, però ja vam muntar un petit equip amb qui vam començar a donar sentit a tot allò que ja fèiem i determinar què és el que volíem fer.

Aquest curs, amb més hores de dedicació, hem mantingut aquest equip i hem començat a treballar a diari amb la xarxa de l’entorn, promovent els valors i la missió de la Fundació Salut Alta al nostre barri, ampliant la nostra acció educativa a més infants, adolescents i famílies.

Per què s'ha creat aquesta nova àrea i amb quin objectiu?

Un dels objectius del pla estratègic de la Fundació fa referència a vetllar per un barri més protector, digne i eductiu per als infants, i és per això que ens hem centrat en l’acció als centres educatius. De mica en mica ens estem endinsant a les escoles i instituts del barri, treballant en xarxa i creant conjuntament espais per a promoure el benestar dels infants i famílies del nostre entorn.

Qui forma part d'aquesta Àrea i de què s'encarrega cada una de les persones?

A l’equip de l’Àrea Comunitària estem la Lidia, que s’encarrega de l’acollida (punt directe de connexió amb les veïnes del barri, orientació i derivació laboral, suport en l’habitatge…); la Mar, que és la coordinadora de FAR i dinamitzadora dels centres educatius (s’encarrega de coordinar l’Espai de dinamització del Migdia, el projecte de Badalona Batec, imparteix tallers amb infants i famílies…) i jo, que m’encarrego de la part de coordinació de l’Àrea, sóc l’enllaç entre la Fundació i els centres educatius i porto la coordinació del projecte Trenzas, cocreat amb EDUCO, així com les activitats de participació al barri, seguiment dels ApS... Aquest any també estan el Ionan i l’Alejandra que duen a terme tallers de bon tracte i educació per a la ciutadania global als centres escolars (projecte cocreat entre Educo i l’ACCD).

Ens pots explicar una mica més sobre els tallers que feu a les escoles?

L’acció que fem a les escoles entra dins del projecte Trenzas, que com et deia abans és finançat per l’ONG EDUCO.

En la majoria dels centres educatius estem impartint tallers per a l’alumnat relacionats amb el bon tracte i la gestió emocional. També amb professorat i amb famílies (sobre parentalitat positiva i competències digitals).

En un centre en concret on la nostra acció és més intensiva, a més dels tallers amb alumnat i famílies, estem dinamitzant els espais de migdia, treballant en un hort escolar amb els infants d’Infantil amb una estudiant de la facultat de Veterinària de la UAB que està fent un Aprenentatge i Servei, i en horari extraescolar hem començat amb Badalona Batec (projecte de percussió amb infants i famílies que neix de les AMPAS de Badalona). Com pots veure, no ens avorrim! La veritat és que ens hem sentit molt acollides i en bona sintonia amb les escoles.

En concret a quines escoles i instituts esteu actuant?

El curs passat vam començar a fer tallers a l’escola Feliu i Vegués, tant amb infants com amb famílies i aquest curs hem ampliat la nostra acció de manera més intensiva amb les activitats que et comentava abans.

Aquest curs també hem fet tallers amb infants, adolescents, famílies i claustres a altres 7 centres de l’entorn: escola Margarida Xirgu, Institut-Escola Turó del Caritg, escola Miguel Hernández, Institut Enric Borràs, escola Baldiri i Reixac, escola Josep Carner i Institut Júlia Minguell.

Com arriba aquest encàrrec per part d'EDUCO per fer arribar a les escoles aquests tallers? Per quin motiu a través la Fundació Salut Alta?

Des de fa un parell de cursos que som una de les 7 entitats d’arreu d’Espanya en qui EDUCO confia a l’hora de finançar projectes d’acció educativa i comunitària. La proposta comuna per a totes les entitats va ser l’aproximació als Centres Educatius i cadascuna l’ha adaptat a  la seva manera de fer o als seus valors d’entitat.

Quines reflexions treieu d'aquestes primeres intervencions?

Amb la realització dels tallers ens hem adonat d’una cosa que és molt evident, però que sembla que ens hàgim d’aturar per adonar-nos-en: totes tenim la necessitat d’expressar i de sentir-nos escoltades. En donar veu a les persones surten reflexions compartides i vivències molt interessants que reforcen l’esperit comunitari i potencien la consciència de classe.

I pel que fa al barri, l'Àrea Comunitària té algun encàrrec?

Amb la crisi de la Covid feia dos anys que les activitats de participació al barri estaven del tot aturades. Aquest any, aprofitant que les mesures es van relaxant ens hem proposat recuperar, de mica en mica, les activitats de participació comunitària: per exemple, els Divendres a la plaça tindran un caire més participatiu, implicant a les altres entitats de la zona i poder fer xarxa comunitària mentre oferim activitats lúdiques als infants del barri. Si tot continua com fins ara, ens engrescarem també amb la celebració del Sant Jordi, la Diverfesta, la cursa d’orientació, la castanyada... Amb una mirada cada vegada més participativa i comunitària.

Cap a on mira l'àrea comunitària?

Volem seguir implicant-nos i formar part de les xarxes que ja estan en marxa al barri, per tal d’enfortir-les aportant els nostres valors i manera de fer i aprenent de les experiències i potencialitats d’altres entitats de la comunitat. Créixer plegades i més fortes per tal de seguir construint un barri més conscient i transformador.

Quin seria per tu un somni comunitari pel barri?

Des de l’Àrea Comunitària somiem amb un barri conscient, enxarxat i lluitador, capaç d’elaborar el seu propi somni i caminar cap a ell en comú i amb la força de la comunitat.

Entrevista feta per Lídia Solé.