missio_bontracte_ (12).jpg

El repte del bontracte

Sembla ahir quan ens preparàvem per iniciar l'aventura de la #missió:Bontracte amb l'objectiu de descobrir fets i accions per treballar aquest concepte tan desconegut. I, tot i les circumstàncies amb què ens hem trobat, poc a poc hem anat trobant maneres d'assolir aquest repte. Així que no volíem tancar el curs sense compartir-vos alguns elements de la recepta per si, des d'on estigueu, voleu posar en pràctica aquesta missió tan interessant.

Primer de tot, és important comptar amb un bon equip de viatge. A la Fundació Salut Alta vam compartir el repte amb professionals, voluntariat, famílies, infants i adolescents i tothom va estar disposat a sumar-s'hi posant en relleu la importància que tots i totes tenim de sentir-nos cuidats, respectats i valorats i fer el mateix amb els altres. Així que el primer element estava força encaminat!

La intenció ja hi era però necessitàvem formar-nos i descobrir ben bé què significava posar en marxa la missió. Per això vam aprofitar per informar-nos què feien altres entitats i cadascú des de la seva funció va dedicar espais on aprofundir-hi. L'equip professional i el voluntariat va fer una sessió amb la Fundació Vicki Bernadet, les famílies van fer dinàmiques i reflexions on van posar sobre la taula dubtes, creences, vivències personals... A més, amb algunes famílies vam oferir espais on aprofundir sobre la importància del bontracte dins la família i el barri i compartir dificultats que a vegades es presenten a l'hora de posar-ho en pràctica. Els infants i adolescents van elaborar el seu propi decàleg per entendre i saber què implicava el títol de la missió. I cal dir que de cop es van posar en marxa per posar-ho en pràctica a casa, amb els companys i amics de la Fundació, de l'escola, del barri...

Un cop tenim l'equip engrescat i format, el segon element és tenir un full de ruta que marqui per on hem de caminar. En el nostre cas vam publicar la política de protecció i bontracte i que incorporava una carta de compromís i un codi de conducta que totes les persones vinculades amb l'entitat vam firmar.

El tercer ingredient és rebre el suport extern dels que confien en la missió però que no poden participar-hi de manera directa. En aquest sentit hem comptat amb gent i entitats que han aportat temps, recursos humans, econòmics, didàctics... per ajudar a fer-ho possible.

En quart lloc és necessari tenir un xic de bon humor, paciència i ganes d'aprendre. Ja que quan algú s'endinsa en una aventura d'aquestes magnituds mai sap què es trobarà... I sabeu què? Nosaltres ens vam trobar amb un virus molt dolent que ens va fer confinar cadascú a casa seva i quasi fa perillar la missió. Sort que teníem molt integrats cadascun d'aquests ingredients i entre tots i totes vam saber trobar la manera de seguir la missió malgrat la distància. La realitat de cada infant, adolescent i família era ben complexa... així que encara va prendre més sentit el nostre propòsit.

I ja per acabar, és important tenir un bon equipatge per afrontar el dia a dia d'un llarg viatge. En el nostre hem incorporat:

• un munt de dinàmiques i jocs:
    • Descobrir tot allò que som i aportem en positiu als altres
    • Mirar les fotos dels companys i poder reconèixer en ells/es tot el que ens aporten
    • Jugant amb la imatge de l'iceberg, descobrint el maltracte visible, l’invisible i el subtil  per tal de prendre consciència
    • Descobrir els diferents planetes  als quals ens ha portat la missió (el planeta de l’escolta, l’agraïment, el reconeixement, la resolució pacífica de conflictes..)
    • Reflexió sobre què ens fa sentir bé i reflectir-ho a una plantilla d’Instagram a través d’una imatge
    • Amb famílies: a través d’imatges identificar possibles maltractes i com canviar-ho per bontracte
    • Els dilemes, per reflexionar si el que diuen els dilemes són bontracte/ maltracte/ o segons es miri...
    • Gimcana del bontracte
  • un bon pack de tallers per treballar el bontracte des de la creativitat:
    • Racó d’imatges de bontracte
    • Mural per mi el bontracte és...
    • Confeccionar un detall pensant en un altre persona del grup
    • De teatre treballant i generant una obra sobre el bontracte
    • Mural a la plaça per aportar idees pel bontracte al barri
    • Imatges de bontracte per identificar, buscar les iguals, quina imatge falta...

Fent balanç del curs, creiem que hem assolit la missió proposada però, alhora, creiem que és un repte complex, que ens ha tocat molt a dins i  que ens acompanyarà en la resta de missions que ens queden per descobrir junts a la Salut Alta.

Així que la missió no acaba aquí! Ens ajudaràs a seguir escampant el Bontracte?